פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      CBT: מחשבה שמייצרת מציאות אחרת

      טיפול בשיטת CBT מנסה לעזור לילדים לשפר את הדימוי העצמי, לארגן את המחשבות, להרגיש פחות אשמה ובכלל, להתנהל באופן יעיל יותר בעולם. האם זה באמת עוזר?

      ילד כועס (ShutterStock)
      ביטחון עצמי נמוך איננו גזרה משמים (צילום: shutterstock)

      רבים מהילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז נוטלים תרופות המשפרות את התפקוד שלהם בבית הספר ובבית, אולם לא די בתרופות כדי להתמודד עם שלל הקשיים שמעמידה בפניהם ההפרעה. אחת הבעיות המרכזיות של ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, ועל כך יעידו ודאי רבים מההורים שסבלו מבעיות דומות בילדות, היא התעצבות דימוי עצמי נמוך לאור אי עמידה מתמדת בדרישות שמציבים בפניהם החיים.

      בדרך כלל לוקח כמה שנים להבין שבעיות ההתנהגות או ההישגים הנמוכים בלימודים קשורים בהפרעת הקשב, ועד שהאסימונים נופלים הילד עלול לחוש את עצמו לא מוצלח כל כך. אבל ביטחון עצמי נמוך איננו גזרה משמים ובאמצעות טיפול קוגניטיבי?התנהגותי (CBT) אפשר בהחלט לשפר את מה שהילד חושב על עצמו.

      מחשבה קודמת לרגש

      בבסיס הגישה הקוגניטיבית שוכנת ההבנה כי מאחורי כל רגש שמתעורר בילד (ובכל אדם) מצויה מחשבה. מרבית המחשבות שלנו ("אני רעב" או "עוד מעט 16:00") מציאותיות ואינן מעוררות בנו רגשות יוצאי דופן. אבל מחשבות מסוימות ("שוב לא הצלחתי להכין את שיעורי הבית" או "אם אף פעם לא הצלחתי, מה הטעם לנסות שוב?") עשויות לעורר בנו תחושות לא נעימות, כמו כעס או תסכול. מחשבות כאלו הופכות את הילד לפגיע, מיואש ומפוחד ועלולות לפגוע בתחושת הערך העצמי ובמוטיבציה שלו להתגבר על הקשיים.

      אם בכוחן של מחשבות שליליות לייצר רגשות שליליים, הרי שבכוחן של מחשבות חיוביות (או שליליות פחות) לייצר רגשות חיוביים (או שליליים פחות). עיקרו של הטיפול הקוגניטיבי?התנהגותי הוא זיהוי דפוסי החשיבה המעוררים רגשות קשים והחלפתם (באופן שיטתי ועקבי) בדפוסים חדשים. במילים אחרות: השינוי העמוק בדפוסי המחשבה מייצר באופן טבעי שינוי עמוק גם ברגשות.

      ילד כועס (ShutterStock)
      לגרום לילד להיות פחות קשה עם עצמו (צילום: shutterstock)

      ומה התוצאה?

      הטיפול איננו מבטל את הפרעת הקשב אבל בהחלט נותן לילד כלים להתמודד איתה בגבורה. במסגרת הטיפול הילד מבין כי קשייו אינם קשורים לאינטליגנציה או לכישרון שלו, אלא לתהליכים כימיים המתרחשים במוחו. הילד לומד לפצות על הקשיים באמצעות אתגור דפוסי החשיבה הקיימים וגיבוש דפוסי מחשבה גמישים יותר שמאפשרים לו להיות פחות קשה עם עצמו.

      השינוי ברגש מביא עמו שינוי בדפוסי ההתנהגות והתקשורת עם הסביבה – שיפור בתהליכי קבלת החלטות, רכישת מיומנויות חברתיות ולימודיות ודחיית סיפוקים טובה יותר. ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מתקשים פעמים רבות בביצוע משימות ובניהול זמן. פעמים רבות הילדים ממתינים עם ביצוע המשימה עד לדקה ה?90 או מחליטים החלטות באופן פזיז.

      טיפול CBT יעזור לילד לפתח את תהליכי קבלת ההחלטות ואת מיומנויות פתרון הבעיות באמצעות הרחקת גירויים מפריעים, קביעת לוח זמנים וגיבוש תכנית תמריצים.

      לעומת טיפול פסיכולוגי מסורתי

      את שיטת CBT פיתחו פסיכולוגיים אמריקאיים כבר לפני 40 שנה. מאז התגלה כי היא אפקטיבית במיוחד להתמודדות עם מצבי דיכאון וחרדה, אולם רק בעשור האחרון גילו את יעילותה בטיפול בהפרעת הקשב.

      CBT איננה תחליף לתרופה, אבל מחקרים מראים ששילוב של טיפול תרופתי ושיחתי יעיל יותר מטיפול תרופתי בלבד. כמו כן, CBT יעילה יותר מטיפולים פסיכולוגיים מסורתיים, שבהם המטפל והמטופל מתמקדים בעבר המטופל כדי לטפל בבעיותיו בהווה. בטיפול הקוגניטיבי מרכז הטיפול אינו שייך לעבר כי אם למחשבות המשפיעות על הרגש ועל ההתנהגות בהווה. זהו כלי יעיל מאוד בגיוס ריכוז, ארגון, שליטה בכעסים ושיפור המיומנויות החברתיות. ויש גם יתרון כלכלי: לעומת טיפול פסיכולוגי דינמי, שיכול להימשך שנים, טיפול קוגניטיבי יכול להסתכם ב?12 מפגשים.